Vrei sa alerge clientii dupa tine? Ajuta-i sa te gaseasca cu Google.
Vinzi bere? Traiasca meciurile. Vinzi detergenti? Traiasca telenovelele. Pentru unii publicitatea clasica e inca functionala. Pentru noi ceilalti exista Google.
Orice forma de promovare urmareste sa aduca oferta in atentia clientilor potentiali. De obicei prin publicitate.
Ca eficienta publicitatea clasica este insa in cadere libera. Prea multe companii, prea multe produse, prea multa publicitate. Nu mai suntem atenti.
Inaintea unei achizitii cautam cu Google. Ne informam si comparam. Cand ajungem in magazine stim deja ce vrem.
Google domina cautarea pe Internet. In SUA Google e folosit in proportie de 71,23%, Yahoo 14,63% si Bing 9,64% (volum de cautari in perioada 18 Ianuarie - 14 Februarie 2010, Hitwise).
In Romania peste 95% dintre cautari se fac cu Google.
Spre deosebire de publicitatea clasica, difuzata mai mult sau mai putin orbeste, promovarea pe Google seamana mai curand cu marketingul direct. De fapt e cea mai directa forma de marketing. Google dirijeaza catre site-uri vizitatori calificati, ce cauta in mod activ produsele sau serviciile respective.
Pentru a avea o sansa site-ul tau Internet trebuie sa fie listat pe prima pagina de rezultate. 97% dintre cautari se opresc undeva pe primele trei pagini iar conform celor mai noi statistici peste 88% nu trec niciodata de prima pagina. Google a devenit atat de performant incat utilizatorii se asteapta sa gaseasca ceea ce cauta printre primele rezultate - daca nu au gasit reiau cautarea folosind alta expresie.
Doua forme de promovare pe Google
Poti sa-ti promovezi site-ul pe Google prin:
- publicitate Google AdWords (legaturi sponsorizate) pe paginile de rezultate
- optimizarea site-ului pentru o pozitie cat mai buna pe lista de rezultate organice
Publicitate Google AdWords
"Legaturi sponsorizate", "Link-uri sponsorizate", "Publicitate Google AdWords" - mai multe denumiri pentru o forma revolutionara de publicitate, masurabila si cu rezultate imediate. Aceasta combinatie de caracteristici (raspunsul rapid la modificarea parametrilor si masurabilitatea) permite optimizarea campaniilor pentru a tinti cu precizie categoria de clienti la care doresti sa ajungi. In acelasi timp publicitatea Google AdWords e un instrument unic de cercetare pentru identificarea rapida de piete si nise de piata viabile.
AdWords mai poate fi folosit pentru stabilirea de relatii cu potentialii clienti sau chiar pentru branding.
Initierea unei campanii de publicitate Google AdWords se poate face extrem de rapid - daca ai un card bancar si macar o pagina de site (pagina de aterizare) poti avea vizitatori si vanzari in 15 minute!
Drept caracteristici se mai pot mentiona:
- decizi la ce cautari va fi afisat anuntul
- platesti doar cand cineva da click pe anuntul tau (pay-per-click)
- stabilesti pretul maxim pe care esti dispus sa-l platesti pentru un click. Pretul platit
efectiv depinde de pozitia pe pagina, de concurenta, de calitatea anuntului si a
paginii de aterizare
- nu se cere o plata minima; stabilesti bugetul zilnic iar la consumarea acestuia
anuntul nu mai este afisat
- poti directiona afisarea anunturilor catre anumite zone geografice
- poti planifica intervale orare si zile in care anunturile sa fie afisate sau nu
- multi alti parametrii ai campaniei pot fi monitorizati si modificati din mers
- campaniile pot fi pornite, suspendate, reluate sau oprite in cateva minute
Pentru a-ti face o idee, la nivelul de concurenta pe Google din Romania vei plati de cele mai multe ori pentru un click intre 0,3 Lei si 1 Leu, iar pe pietele extrem de concurentiale catre 5 Lei.
Google iti trimite vizitatori pre-calificati; daca ai ales corect cautarile la care sunt afisate anunturile si daca oferta ta este competitiva, poti considera (orientativ) ca faci o vanzare la fiecare 10 vizitatori. Evident, pentru produse foarte scumpe (sa spunem apartamente sau terenuri) aceasta evaluare nu mai e corecta.
AdWords este un instrument extraordinar pentru micii intreprinzatori. Imagineaza-ti ca ai cheltuit 300 de Euro pentru un mini-site si platesti pe parcursul unei luni publicitate pe Google (inclusiv administrarea campaniei) 700 de Euro, din care faci 100 de vanzari. Rezulta un cost per vanzare (in prima luna) de 10 Euro!
Iar daca tipul tau de afacere permite vanzari repetate catre acelasi client, rezultatul e chiar senzational: 10 Euro pentru achizitia unui client?
Sa o luam si altfel. Unde poti initia o campanie de publicitate care sa-ti aduca vanzari imediate si consistente cu 1000 de Euro? In afara de Google, poate doar pe Marte!
Nici o alta forma de publicitate nu este atat de eficienta si de accesibila.
Optimizare Google
Internetul ca si concurenta pe Google sunt intr-o crestere accelerata. Acesta este unul din motivele pentru care optimizarea unui site nu este o actiune punctuala ci un proces continuu:
- site-ul este creat sau refacut in jurul unor expresii de cautare generale, de volum
- se identifica expresii de cautare specifice cu factori mari de conversie
vizitatori / clienti
- site-ul este extins cu pagini optimizate pentru acestea
- se genereaza link-uri de pe alte site-uri catre site-ul optimizat (optimizare off-site)
- se extinde site-ul pentru mentinerea pozitiei pe Google
Optimizarea este o activitate costisitoare dar cu o miza enorma: din mii si mii de site-uri concurente singurele care beneficiaza de trafic de pe Google sunt doar cele listate pe primele pagini.
Cele doua forme de promovare Google trebuie folosite simultan. AdWords arata rapid care sunt pietele interesante si pentru ce cautari trebuie optimizat site-ul. Tot AdWords genereaza vizite pe site pornind de la mii de expresii de cautare diferite dar folosite fiecare in parte relativ rar. Site-ul optimizat corect e listat pe prima pagina Google in cazul unui numar limitat de expresii de cautare folosite frecvent.
Cea mai frecventa eroare de strategie e optimizarea site-ului pentru expresii banuite a genera trafic. Pe de o parte exista riscul unei aprecieri gresite, pe de alta parte nu intotdeauna traficul ridicat aduce si vanzari. E preferabil sa-l optimizezi pentru expresiile folosite de cei ce cumpara chiar daca traficul pare mic.
Nu le poti afla decat cu AdWords.
Daca incepi cu optimizarea site-ului risti sa pierzi bani si foarte mult timp. Doua saptamani in care realizezi site-ul (sau modifici un site existent) si cam trei luni pana ajunge pe prima pagina la cautarea respectiva - daca a fost optimizat corect. Apoi urmeaza surpriza - nu cauta nimeni sau nu cumpara nimeni. Momentul in care cei mai multi "entuziasti" renunta.
Un profesionist incepe cu o cercetare folosind AdWords. Cam intr-o luna se vede clar daca piata e suficient de mare si ce expresii de cautare aduc bani. Timp in care vinzi! Iar dupa cateva luni site-ul optimizat pentru expresia (expresiile) folosite de clientii tai e listat de Google pe prima pagina. Ai o afacere!
Optimizarea fara o cercetare prealabila cu AdWords e curata loterie.
Inca un argument daca esti cumva tentat sa iei in calcul doar optimizarea site-ului: Fara AdWords poti sa pierzi chiar si trei sferturi din piata! Chiar daca ai un site perfect optimizat nu poti cuprinde toate expresiile de cautare pe care le folosesc potentialii tai clienti!
Site-ul trebuie apoi sa converteasca vizitele in vanzari, iar aici copywriting-ul e la loc de cinste. Designul e pe locul doi; asa cum vanzarea se face prin vorbe, marketingul se bazeaza pe textul scris. Nu degeaba cei mai buni copywriteri in marketingul direct castiga milioane de dolari anual.
O alta functie importanta si deseori neglijata a site-ului este sa educe vizitatorii, usurand activitatea serviciului de vanzari. Textul site-ului filtreaza clientii lasandu-i doar pe cei care te intereseaza. Cand telefonul suna clientul potential stie cu precizie ce vinzi si isi doreste produsul sau serviciul tau. Nu mai trebuie decat sa-i faci o oferta irezistibila!
Daca nu mai alergi dupa clienti te poti concentra pe vanzarea propriu-zisa si pe o mai buna servire a celor existenti.
"Automatizarea" gasirii de noi clienti ofera afacerii stabilitate si eficienta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu