După două încercări eşuate, Google, gigantul internetului, este de această dată hotărât să pună capăt dominaţiei Facebook în domeniul reţelelor de socializare. Însă noul produs Google Plus, deşi lăudat de experţi, va trebui să răspundă în primul rând unei întrebări fundamentale: cine are nevoie de el?
În mai 2009, Google anunţa lansarea serviciului Wave, care unea mai multe aplicaţii deja existente ale companiei din Mountain View, şi care se dorea a deveni, în timp, principalul concurent al lui Facebook. Un an mai târziu, Google anunţa că nu va continua să dezvolte platforma Wave, motivându-şi decizia prin „lipsa de interes a utilizatorilor".
În mai 2009, Google anunţa lansarea serviciului Wave, care unea mai multe aplicaţii deja existente ale companiei din Mountain View, şi care se dorea a deveni, în timp, principalul concurent al lui Facebook. Un an mai târziu, Google anunţa că nu va continua să dezvolte platforma Wave, motivându-şi decizia prin „lipsa de interes a utilizatorilor".
Între timp, în februarie 2010, Google lansase un înlocuitor pentru Wave, numit Buzz - care se dovedise însă, în foarte scurt timp, a fi o catastrofă pentru imaginea companiei; serviciul conţinea nu numai greşeli de programare dar şi - iar aceasta a fost critica principală adusă de utilizatori - lacune majore în privinţa intimităţii utilizatorilor. Astfel, Google „împrietenise" între ei toţi utilizatorii care îşi trimiseseră vreodată e-mailuri folosind conturile g-mail (serviciul de e-mail al lui Google), fără să considere necesar să le ceară acestora acordul. Această socializare forţată făcuse, de exemplu, ca o femeie să realizeze că fostul său prieten, care o ameninţase în repetate rânduri cu moartea, intrase, datorită serviciului Buzz, în posesia adresei sale fizice.
A treia încercare, cu noroc?
Google speră că, după ce a învăţat lecţiile necesare şi a tras concluziile corecte, cel mai recent atac la adresa Facebook va fi încununat de succes. Într-adevăr, de la bun început serviciul Plus a stârnit nu numai o furtună de laude din partea media de specialitate, dar şi una de interes din partea potenţialilor utilizatori. Într-o primă fază, numărul acestora este limitat, până când serviciul va fi considerat de către compania-mamă suficient de stabil, însă deja se vorbeşte de sfârşitul supre-maţiei Facebook. Care ar fi ingredientele care fac Google Plus atât de interesant?
Vizual, deosebirile dintre Google Plus şi Facebook nu sunt deosebit de mari - Lance Ulanoff scrie pe siteul de specialitate PCMag că, „la prima vedere, serviciul pare o copie ţipătoare a lui Facebook" - însă deşi Google Plus este construit, ca şi rivalul său, pe ideea unui profil cu statusuri şi liste de prieteni, există totuşi câteva diferenţe care au fost bine primite de utilizatorii noului serviciu.
Cea mai importantă noutate ar fi Circles - posibilitatea de a crea cercuri de prieteni care să cuprindă numai anumite persoane. Fiecare dintre aceste „cercuri" are propriile sale setări de confidenţialitate - astfel încât, de exemplu, un comentariu adresat prietenilor apropiaţi nu poate fi văzut de colegii de serviciu.
O altă inovaţie interesantă este Sparks: utilizatorul are posibilitatea să îi comunice acestei aplicaţii interesele sale, după care primeşte ştiri pe temele alese de el (o funcţiune asemănătoare este oferită deja de portalul de ştiri al lui Google, numit News).
A treia noutate care a captat atenţia utilizatorilor este aplicaţia Hangouts, cu ajutorul căreia utilizatorii pot comunica pe chat folosind şi webcam-ul laptopului lor - în esenţă, o teleconferinţă gratuită.
O aplicaţie asemănătoare cu Hangouts a fost prezentată săptămâna aceasta şi de Facebook, care, împreună cu Skype, a integrat folosirea webcam-ului în propriul său chat. Într-un articol din cotidianul american Boston Herald, Jessica Van Sack este de părere că dacă inovaţiile propuse de Google Plus vor avea succes, cei de la Facebook le vor putea copia relativ uşor; de asemenea, ce face din Google Plus o platformă bună este, deocamdată, că seamănă foarte mult cu marele său rival. Expertul german Eric Kubitz este de aceeaşi părere, declarând pentru săptămânalul german Der Spiegel că „Google Plus este Facebook pentru oameni maturi".
Strategia Google
După cum precizează cotidianul american The Washington Post, Google dezlănţuie în aceste zile un atac pe mai multe fronturi. Desigur, principala vizată este Facebook - însă gigantul din Mountain View încearcă să îşi facă loc şi pe alte pieţe, şi nu în ultimul rând să îşi extindă dominaţia în ceea ce ştie cel mai bine să facă, şi anume căutarea de informaţii.
Pe piaţa browserelor, Google este prezentă cu Chrome - un concurent interesant pentru Internet Explorer, al companiei Microsoft, şi Firefox. Conform unor speculaţii recente, Facebook intenţionează, de asemenea, să îşi creeze un browser propriu, însă deocamdată compania din Palo Alto nu a anunţat nimic concret.
Un alt domeniu în care Google s-a afirmat cu succes este cel al telefoniei mobile. Sistemul său operaţional pentru telefoane mobile, Android, a cunoscut un succes destul de mare, ame-nin-ţând supremaţia Apple. Marele avantaj al celor de la Google este că pot include motorul de căutare direct în sistem - şi, probabil, şi Google Plus, într-un viitor destul de apropiat. Motorul de căutare al companiei este în continuare cel mai performant (şi cel mai cunoscut) de pe piaţă; deşi Microsoft se străduieşte să opună rezistenţă cu platforma sa, Bing, aceasta nu este încă o concurenţă demnă de luat în seamă. Pe de altă parte, conducerea Google este speriată de faptul că mulţi internauţi şi-au schimbat tabieturile - optând să îşi primească informaţiile de la cercul de prieteni de pe Facebook în loc să folosească metoda „tradiţională" - căutarea pe Google.
Va fi interesant de urmărit cum se va descurca Google pe toate aceste fronturi, în bătălii grele cu adversari puternici. Conform articolului din Washington Post, „Google este Goliat, şi după o perioadă de dominaţie se confruntă cu multe provocări simultane". Autorul articolului atrage atenţia asupra faptului că, deşi este puţin probabil ca Google să poată câştiga toate aceste lupte, va fi „fascinant de urmărit cum se va adapta compania pe viitor", având în vedere că Google dispune de unii dintre cei mai buni programatori din lume, rezerve importante de bani şi, nu în ultimul rând, încrederea consumatorilor în brandul creat.
Cât despre Google Plus, rămâne de văzut dacă acesta va reuşi să capteze atenţia utilizatorilor pe termen lung. Este de înţeles că media sunt entuziasmate de apariţia unui potenţial adversar pentru Facebook, însă nu este la fel de clar şi dacă utilizatorii vor simţi nevoia să părăsească o platformă cu care s-au obişnuit şi să emigreze pe alta, care le oferă, în principiu, exact acelaşi lucru. Autorul articolului din Der Spiegel este de părere că, în timp ce Facebook îşi lasă utilizatorii să răspundă întrebării „cine eşti?", întrebarea pusă de Google Plus este „ce te interesează?". Va fi interesant de urmărit care dintre aceste două filosofii va avea, în cele din urmă, câştig de cauză - sau dacă vor putea trăi amândouă, în paralel. Oricum, până acum, Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, pare să triumfe, indiferent ce se va întâmpla: profilul său de pe Google Plus are cei mai mulţi prieteni.
Sursa :romanialibera.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu